Tage på i vægt - Hvorfor bliver jeg ikke større?

Skrevet af Billig-fitness.dk.

tage på i vægt

"Hvorfor tager jeg ikke på i vægt, selvom jeg træner så meget?" har en af vores søde kunder Jesper spurgt mig om for nylig, og det har jeg tænkt mig at gøre et lille blogindlæg ud af. 

Der er ikke forfærdelig meget at sige om hvorfor man ikke tager på i vægt, og det er på ingen måde komplekst, eller svært at forstå (Ihvertfald ikke hvis ens krop fungerer optimalt). I 9 ud af 10 tilfælde når man kigger på hvorfor folk ikke tager på i vægt, skyldes det nemlig få meget simple årsager. 

Du spiser ikke nok

Det er den første, og aller vigtigste årsag til at du ikke tager på. Du får simpelthen ikke nok kalorier ind i din krop til at den har noget at vokse af. Nogle mennesker er fra naturens side af bare lavet med højt stofskifte, så du forbrænder meget i løbet af en dag. Hvis du er en af dem, så skal der mere til, før du begynder at tage på. 

Det største råd vi kan give til folk der har svært ved at tage på i muskelmasse eller generelt, er derfor: Øg dit indtag af kalorier hver dag. Om det er via mad, eller diverse kosttilskud, spiller ikke den vigtigste rolle i første omgang. Hvis du spiser meget, og derfor ikke kan forstå hvorfor du stadig ikke tager på, kan det faktisk ligefrem være en god ide at øge dit kalorieindtag med kosttilskud. Det gør det nemmere at tage få flere kalorier ned i løbet af en dag. 

Du forbrænder for meget

Dog er der de af jer derude der føler at i æder og æder og stadig ikke tager på. Dette oplever vi tit med eliteatleter, som fx svømmere eller løbere. Hører man til gruppen af eliteatleter, eller måske bare dyrker regelmæssig konditionstræning, så er der også lidt andre spilleregler. 

Du skal nemlig være opmærksom på at alt din træning jo også i den grad forbrænder kalorier. Så hvis dit mål er at du vil opbygge muskler, og du ved siden af svømmer hver dag, som bevirker at du forbrænder 1000 kalorier alene under træningen, så er du altså i den kategori af folk der får svært ved at tage på. 

Du har jo netop pga. din træning forbrændt 1000 kalorier, og det vil altså sige at du er 1000 kalorier længere fra at være i kalorieoverskud. Dette faktum er noget man skal være sig bevidst når man træner meget. For jo mere du træner, jo sværere er det jo så at ligge i kalorieoverskud.

Det er netop derfor at mange eliteatleter skruer op for styrketræningen i offseason, og ned for konditionstræningen, sådan at de har lettere ved at tage muskelmasse på. 

Så det er ihvertfald noget du skal tænke over hvis du dyrker meget motion, og ikke kan forstå hvorfor du ikke tager på. Tænk over om du kan få flere kalorier i løbet af en dag, eller om du på den ene eller anden måde kan skære ned i antallet af de kalorier du forbrænder i løbet af en dag. 

Du spiser det forkerte

Det vigtigste er blevet nævnt, nemlig at det er vigtigt at ligge i kalorieoverskud, hvis du gerne vil tage på. Dog vil jeg også gerne lige kort nævne at at du ikke kan forvente at få kæmpe store muskler af at træne hårdt og spise snickers hele dagen. 

Sund fornuft følger stadig. Selvom kalorieoverskud giver vægtforøgelse, og kalorieunderskud giver vægttab, så er det stadig vigtigt at du har en optimal kombination af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer. Mere om dette i et andet indlæg.

Det var alt for denne gang. 

Del indlægget med en der har svært ved at tage på, og lad dem vide at de skal spise noget mere ;-) 

Har du nogle spørgsmål du gerne vil have besvaret? Så send dem til cm@billig-fitness.dk 


Del dette indlæg



Nyere indlæg →

Anmeldelser fra vores kunder

08/05/17

Perfekt måtte

Fitnessmåtte sort - 1 stk  - 1

Træningsmåtte - Sort og tyk

God tykkelse og ligger godt fast. Jack J.

08/05/17

Super fine håndvægte

Aerobic Håndvægt 2 kgs sæt - Nordic Strength

Håndvægt 2 kg sæt aerobic - Nordic Strength

Perfekte til træning af arme hjemme og til en god pris Hanne J.

08/05/17

Rigtig gode KB , vi er meget tilfredse

Kettlebell 18 kg

Kettlebell 18 kg

Er glad for jeres KB og vi har rigtig mange af dem , til stor tilfredshed for for medlemmer Ulla Q.