Den Bedste Foam Roller (Komplet Køberguide til Foam Roallers)

Skrevet af Billig-fitness.dk.

Foam roller købsguide

Denne artikel er primært til dig, der har besluttet dig for, at du har brug for en foam roller. Hvad gør man så herfra? Man skal naturligvis finde ud af, hvilken foam roller, man skal vælge. Det kan nemlig være nemmere sagt end gjort!

Foam rollers kommer i mange forskellige størrelser, former og farver. Der er både forskel på overfladen, hårdheden, længden og meget mere på de forskellige foam rollers. Netop derfor, så kan det være svært at gennemskue, hvilken type, man har brug for.

I denne artikel vil vi forsøge at give dig en komplet guide over de forskellige typer af foam rollers, så du har mulighed for at vælge den helt rigtige foam roller.

Hvilken Foam Roller skal jeg vælge?

Inden vi begynder at gennemgå de forskellige typer af foam rollers, så vil vi først og fremmest give et kort og præcist svar på, hvilken foam roller du skal vælge.

Hvilken Foam Roller skal jeg vælge? Du skal vælge den foam roller, der passer til dine behov. Der findes forskellige typer af foam rollers, der kan udfylde forskellige behov. Prismæssigt er der ikke den store forskel, så det handler i langt højere grad af typen, formen og længden. Læs mere for at finde den type, der passer til dig.

Nu vil vi så gå videre til at gennemgå de forskellige typer af foam rollers, hvorefter du kan vurdere, hvilken type, der bedst til netop dine behov.

Foam Roller med Riller

foam roller

Denne type foam roller er en af de klart mest benyttede i Danmark. Typen bruges ideelt set til det, man kalder for trigger-point massage. Trigger-point massage giver en dybdegående og koncentreret massage, der er perfekt til ømme muskler.

Ligeledes kan du også bruge den til opvarmning inden træning, så du undgår muskelspændinger efter en hård omgang med håndvægte. 

Fakta:

  • Optimerer din træning
  • Afhjælper ømme muskler
  • Afhjælper dårlig ryg
  • Øger mobiliteten
  • Længde på 33 centimeter
  • Diameter på 15 centimeter
  • Lavet i EVA skum

Alternativt kan du også få en længere version, der måler 60 centimeter i længden og 15 centimeter i diameter. Denne type af foam roller er ideelt til dig, der har en bred ryg og gerne vil have have massage i hele bredden.

Foam Roller - Glat overflade

foam roller glat overfalde

Denne foam roller har en glat overflade. Den er ligeledes lavet i EVA skum, hvilket gør, at den minder meget om den ovenstående foam roller. Denne foam roller er langt bedre som en pilates-rulle, da den langt fra er lige så dybdegående.

Til gengæld er den helt perfekt til dig, der gerne vil have en glattere og mere blød overflad. Hvis du leder efter en foam roller, der er perfekt til genoptræning og opvarmning, og i øvrigt er mere skånende, så er denne type lige det, du leder efter.

Fakta:

  • Afhjælper spændinger
  • Fjerner ømhed
  • Perfekt til pilates
  • Fås i længder på 45-, 90- og 100 centimeter.
  • Diameter på 15 centimeter

Halv Foam Roller

halv foam roller

Denne foam roller er lidt en specielt type, der ikke minder om de andre typer. Det er nemlig “kun” en halv foam roller. Denne type foam roller er helt perfekt til dig, der gerne vil have massage specifikke steder på din krop, men hvor foam rolleren sidder fast.

Foam rolleren er specielt designet og beregnet til øvelser, hvor du har behov for, at den ikke skal rulle.

Fakta:

  • Lavet i EVA skum
  • Ruller ikke
  • Fås i længder på 30 og 45 centimeter.

Alternativer til Foam Roller

Nu har vi gennemgået de mest gængse typer af foam rollers. Du burde nu have et godt overblik over, hvad de forskellige typer af foam rollers er gode til, hvilket gør dig i stand til at tage et godt og velinformeret valg omkring, hvilken foam roller du bør vælge.

Det kan selvfølgelig også ske, at man gerne vil have et alternativ til de traditionelle foam rollers. Skulle dette være tilfældet, så skal du naturligvis heller ikke snydes for, at få en masse god og brugbar information omkring de alternativer, der findes.

Lacrossebold

lacrossebold

Det første alternativ, som vi vil præsentere dig for, er en lacrossebold. En lacrossebold er perfekt til dig, der bøvler med diverse smerter eller skavanker. Bolden har en hård nubret overflade, der giver en god og dybdegående massage.

Bolden har en diameter på seks centimeter, fås i forskellige flotte farver, og har mange anvendelsesmuligheder.

Massagebold

massagebold

Vil du have massage med på farten? Så findes der ingen bedre løsning end en massagebold. Bolden er ikke alene effektiv og praktisk, den er også super nem at transportere og gemme væk, hvis det skulle være nødvendigt.

En massagebold bruges effektivt til at læse op i muskelspændinger og forbedrer dit blodomløb.

En massagebold har ualmindeligt mange anvendelsesmuligheder. Faktisk er det kun fantasien, der sætter grænser for de ting, du kan bruge en massagebold til.

En af de mest almindelige måder at bruge en massagebold er følgende:

  • Kør fødderne over massagebolden efter en lang dag. Dette sætter gang i dit blodomløb og giver lindrende massage.
  • Placer bolden mellem din ryg og væg, hvorefter du kan bevæge kroppen, således at massagebolden masserer din ryg. Dette kan både løsne knuder og afhjælpe ømhed i ryggen.
  • Hvis du generelt døjer meget med ømme muskler, spændinger, stivhed og myoser, så kan en massagebold vise sig at være din bedste ven.

Hvad gør en Foam Roller?

En foam roller giver dyb massage på en nem og prisvenlig måde. Massagen hjælper og optimerer din restitution efter træning, samt reducerer det, man kalder for adhæsioner. Dette er alment kendt som ardannelse, der forårsager stivhed og begrænset bevægelse.

Generelt giver en foam roller mere velvære i en hverdag, hvor din krop ofte er træt og øm efter hård og god træning. Hvis du endnu ikke er helt overbevist, så får du herunder fire gode grunde til at bruge en foam roller.

4 gavnlige effekter, du får af en foam roller

Øget fleksibilitet

God fleksibilitet er en vigtig del af at have en sund krop, der er i velvære og balance. En foam roller kan i høj grad hjælpe dig til at forbedre din fleksibilitet. Dette gøres bedst ved at bruge den før og efter træning.

Forbedrer blodomløbet

En foam roller er ideel til at massere kroppens muskler på en måde, der forbedrer blodomløbet. Dette er ikke kun sundt, det forebygger også ømhed, skader og stivhed i kroppen. Kroppen fungerer optimalt, når blodomløbet gør det.

Lindrer ømhed

Noget af det værste ved at træne regelmæssigt og hårdt er, at man ofte vil få en øm krop. Vågner du en morgen op med ømhed i kroppen, så kan du tage en omgang med foam rolleren, der forbedrer din restitution og reducerer ømheden.

Forebygger skader

Den bedste måde at håndtere skader er at forebygge dem. Hvis du helt undgår dem, så behøver du ikke bøvle med dem. Rigtig mange skader skyldes, at man ikke har formået at varme ordentligt op.

En foam roller hjælper dig til at få varmet hele kroppen ordentligt igennem, så du undgår de mest almindelige skader.


Del dette indlæg



← Ældre indlæg Nyere indlæg →


0 kommentarer

Skriv en kommentar

Kommentare skal godkendes af administrationen inden de bliver offentliggjort.